Wanneer wordt collectieve reclame vooral toegepast?
Als een fabrikant een nieuw product introduceert
Als de concurrentie binnen de branche hevig is
Als sprake is van een monopolie binnen de branche
Als de branche onder druk staat vanwege veranderende consumptiepatronen
Een communicatiedoelstelling kan op vele manieren worden uitgedrukt. Welke doelstelling is geen communicatiedoelstelling?
Het verbeteren van het imago van het bedrijf bij de handel
Het verbeteren van de moraal van de werknemer in de onderneming
Het verbeteren van de rentabiliteit
Het vergroten van de geholpen merkbekendheid
Wat is een voorbeeld van ‘owned media’?
Een door de organisatie ontwikkelde app
Een billboard langs de snelweg met productreclame
Een positieve productreview van een klant
Een Instagrampagina van een liefhebber van oude Porsches
Waarop heeft institutionele reclame betrekking?
Een organisatie
Een totaal assortiment
Een productgroep
Een bedrijfskolom
Hondenvoedingsproducent Dier&Vriend wil op korte termijn het aantal verkopen van zijn hondenbrokken in de dierenspeciaalzaak laten stijgen. Welke promotie-instrument sluit hierbij het best aan?
Institutionele reclame
Buitenreclame
Themareclame
Winkelpromotie
Een producent van jenever voert een promotionele actie waarbij de consument bij aanschaf van een fles jenever een oud-Hollands jeneverglas voor € 2,50 (= kostprijs) kan kopen. Deze actie is te karakteriseren als een:
Dealer incentive
Self-liquidating premium
Sweepstake
Sampling
Een reclame-uiting wordt geplaatst in een tijdschrift dat normaal gesproken door 100.000 personen gekocht en/of gelezen wordt. Hiervan behoren 60.000 personen tot de doelgroep waarop de reclame-uiting is gericht. Men heeft becijferd dat deze 60.000 personen 50 procent van de doelgroep uitmaken. Welke bewering is juist?
Het mediumbereik bedraagt 60.000 personen
Het mediumbereik bedraagt 50 procent van de doelgroep
De (medium)dekking bedraagt 50 procent
De (medium)dekking bedraagt 60 procent
De verhaallijn van de serie Gooische vrouwen wordt dusdanig aangepast dat een van de hoofdpersonen in de serie een nieuwe sieradenlijn gaat ontwikkelen voor het merk Swarovski. Hoe wordt deze vorm van adverteren op televisie genoemd?
Sluikreclame
Inscript-sponsoring
Bartering
Billboarding
Een bekende Nederlander spreekt in een populair televisieprogramma zijn grote voorkeur uit voor een product van een Nederlands bedrijf. Tussen deze bekende Nederlander en dit bedrijf bestaat geen enkele relatie. Hoe classificeert de marketingliteratuur deze uiting?
Persoonlijke verkoop
Free publicity
Salespromotion
Reclame
Wat is een kenmerk van ‘search engine optimization’ (SEO)?
De betreffende website wordt in de zoekresultaten gepromoot door middel van een bannervermelding
De ranking wordt beïnvloed door de hoogte van het bedrag dat de adverteerder voor de vermelding wil betalen
Het aantal externe links naar de betreffende website is relevanter voor de ranking dan de herkomst van deze links
De vermelding in de zoekresultaten wordt mede bepaald door de mate waarin de teksten op de website hierop aansluiten
Welke van de volgende beweringen is juist?
‘Affiliate marketing’ is een vorm van adverteren waarbij tussen de adverteerder en degene die de advertentie publiceert (de ‘affiliate’) wordt afgerekend, bijvoorbeeld op basis van gerealiseerde verkopen
Een ‘expandable’ is een advertentie die als klein vakje op de webpagina wordt getoond en uitklapt als de bezoeker erop klikt. Er zijn allerlei variaties
‘Display advertising’ is de verzamelnaam voor de advertentievormen op internet
Deze beweringen zijn alle drie juist
Welke van de volgende beweringen is juist?
Linkbuilding wordt steeds belangrijker. Om wildgroei en misbruik te voorkomen, stellen Google en andere grote zoekmachines regels om de kwaliteit van links te bewaken.
Reclame op abri’s en mupi’s is een vorm van buitenreclame.
Sluikreclame (ook ‘product placement’ genoemd) is een vorm van non-spot advertising.