Bols heeft zijn assortiment in zijn markt verbreed met de import van alcoholische dranken. Volgens de matrix van Ansoff is dit een voorbeeld van:
Marktontwikkeling
Verticale integratie
Diversificatie
Productontwikkeling
Segmentatie op basis van leeftijd en sekse is een vorm van:
Psychografische segmentatie
Lifestylesegmentatie
Benefitsegmentatie
Demografische segmentatie
Een fabrikant van kauwgom heeft de markt opgedeeld in drie groepen consumenten, die voornamelijk belang hechten aan respectievelijk schone en gezonde tanden, een frisse adem en de smaak van het product. Dit is een vorm van:
Socio-demografische segmentatie
Benefitsegmentatie
Lifestylesegmentatie
Psychologische segmentatie
Het verdelen van één markt met een grote heterogeniteit van afnemers in verschillende markten die elk een homogene groep afnemers omvatten, noemen we:
Differentiatie
Segmentatie
Ontwikkeling van een oligopolie
Marktpositionering
Wanneer een bedrijf zich richt op één marktsegment en hiervoor een specifiek en aangepast product- of marketingprogramma ontwikkelt, is sprake van:
Gedifferentieerde marketing
Geaggregeerde marketing
Geconcentreerde marketing
Ongedifferentieerde marketing
Het begrip ‘positionering’ maakt voor een gegeven merk de relatie duidelijk tussen:
het product, de gebruiker en de andere merken van dezelfde aanbieder
de levenscyclusfase van het product en de reclame
het product, de consument uit de doelgroep en de concurrerende merken
Om zinvol en verantwoord te zijn, moet marktsegmentatie voldoen aan een aantal voorwaarden, waaronder:
Heterogeen, innoverend en voldoende groot zijn
Meetbaar, moeilijk toegankelijk en voldoende groot zijn
Meetbaar en beperkt in omvang zijn en een dynamisch karakter hebben
Meetbaar, bereikbaar en voldoende groot zijn
Een strategisch marketingplan:
Richt zich op de korte termijn
Is operationeel van aard
Geeft de hoofdlijnen aan
De BCG-matrix geeft het marktaandeel en de marktgroei van een product weer. Producten of sbu’s (strategic business units) doorlopen de vier fasen in het BCG-model normaliter in de volgorde:
Star, cash cow, question mark en dog
Cash cow, dog, question mark en star
Dog, question mark, star en cash cow
Question mark, star, cash cow en dog
De SWOT-analyse:
Maakt de wensen en behoeften van de afnemers duidelijk
Geeft een overzicht van sterke punten, zwakte punten, kansen en bedreigingen
Is een onderdeel van de implementatiefase
Omvat de visie, missie en waarden van een organisatie
Het aanboren van exportmarkten met een bestaand product behoort in termen van Ansoff tot:
Productontwikkeling
Marktontwikkeling
Marktpenetratie
Siversificatie
Welke van de volgende beweringen is juist?
De missie is onderdeel van het model van Abell
Het bestaande werkterrein wordt in het model van Abell de business definition genoemd
Businessscope en business definition zijn in het model van Abell synoniemen
Het model van Abell bestaat uit drie polen: wie, wat en hoe