Het aantal merken op de biermarkt in Tanzania is de laatste jaren gestaag gestegen, wat samenhangt met het toetreden van vele regionale brouwerijen. De totale bierverkopen nemen de laatste tijd in hetzelfde tempo toe als de bevolking. De prijzen zijn ondanks sterke kostenstijgingen niet al te veel gestegen. Veel supermarkten proberen kopers aan te trekken door topmerken tegen lagere prijzen aan te bieden. In welke fase van de productlevenscyclus bevindt bier zich in Tanzania?
Introductie
Teruggang
Verzadiging
Groei
De firma Rookveld levert computers en computerbenodigdheden aan bedrijven in de regio. Het succes van Rookveld is mede gebaseerd op het feit dat men zich realiseert dat klanten meer geïnteresseerd zijn in snelle reparaties, garantie, efficiënte software en dergelijke dan in de computer zelf (de hardware). Het productniveau waarop Rookveld denkt, is:
Het core product
Het tangible product
Het augmented product
Het core en tangible product
Het totale product bestaat uit het uitgebreide product en de afgeleide eigenschappen. Welk onderdeel is een voorbeeld van afgeleide producteigenschappen?
De technische kwaliteit van het product
De vastgestelde prijs van het product
De vermeende duurzaamheid van het product
De informatieverstrekking over het product
Het ‘merkbeeld’ van een product of dienst is:
Het beeld of imago dat het merk oproept bij het publiek
Het visueel herkenbare deel van een merk (symbool, vignet)
De naam en het beeld van een merk (trademark)
Het in 3D weergeven van een logo of merknaam
Wat omvat de zogenoemde ‘screeningfase’ in het productontwikkelingsproces?
Het maken van verpakkingsdummy’s ten behoeve van marktonderzoek
Het uitzeven van onduidelijkheden in het productconcept
Het testen van het prototype bij potentiële gebruikers
Het toetsen van de ideeën aan de langetermijnstrategie
De productlevenscyclus (plc) geeft de afzet weer, terwijl de adoptiecurve (innovators, early adopters enzovoort):
Uitsluitend de initiële vraag weergeeft
De initiële vraag, de herhaalvraag en de additionele vraag weergeeft
De initiële vraag en de herhaalvraag weergeeft
De totale vraag weergeeft
Welke bewering is kenmerkend voor ‘convenience goods’?
Er zijn relatief veel verkooppunten beschikbaar
Ze zijn vrijwel altijd gemakkelijk te bewaren
De consument doorloopt hiervoor een langdurig koopproces
Het zijn kant-en-klaarproducten
Wat wordt verstaan onder ‘productdifferentiatie’?
Het aanbrengen van verschillende varianten aan een product die voor verschillende afnemers(groepen) aantrekkelijk kunnen zijn
Het ontwikkelen en op de markt brengen van geheel nieuwe producten voor andere markten/segmenten
Het introduceren van bestaande producten op andere markten/segmenten
Het ontwikkelen en op de markt brengen van geheel nieuwe producten op bestaande markten/segmenten
Bij co-creation worden (bestaande en/of potentiële) klanten op internet geraadpleegd over hun wensen met betrekking tot een bepaald product. Wat is een juist voorbeeld van ‘co-creation’?
Differentiatie
Customer care
Mass customization
Crowdsourcing
Volvo heeft in zijn reclame-uitingen lange tijd het accent gelegd op de kwaliteit en de duurzaamheid van zijn auto’s. Stel: voor een nieuwe reclamecampagne overweegt Volvo de volgende slagzin te hanteren: ‘Een man in een Volvo hoeft zich niet meer te bewijzen.’ Als deze wijziging in reclamebenadering wordt doorgevoerd, welke positioneringsverandering beoogt Volvo dan?
Van een positionering op grond van bepaalde producteigenschappen naar een positionering op grond van expressieve waarden
Van een positionering op grond van gebruik of toepassing naar een positionering op grond van instrumentele eigenschappen
Van een positionering p grond van bepaalde producteigenschappen naar een positionering op grond van rationele waarden
Van een positionering op grond van bepaalde producteigenschappen naar een positionering ten opzichte van de consument
Neutral heeft onder dezelfde naam zowel een wasmiddel als douche-en badproducten op de markt gebracht. Hoe wordt dit genoemd?
Lijnextensie
Merkextensie
Duale merkstrategie
Co-branding
Wat is in het kader van het productontwikkelingsproces een juiste bewering?
In de exploratiefase kunnen interne en externe bronnen worden geraadpleegd.
De koopbereidheid en de prijs die men bereid is te betalen, worden in de conceptfase gemeten.
Door de introductie van Computer Aded Design (CAD) kan het productidee al geconcretiseerd worden in de conceptfase ten behoeve van de koopintentietests.