De penetratiegraad van wasmachines is 92 procent. Dit betekent dat 92 procent van het marktpotentieel (alle gezinnen in Nederland):
In het afgelopen jaar een wasmachine heeft aangeschaft
Van plan is een wasmachine te gaan kopen
Een wasmachine bezit
Wel eens een wasmachine heeft gekocht
In een bepaald gebied wonen naar schatting 20 miljoen personen en de gemiddelde omvang van de huishoudens is 2,5 personen. In dit gebied zijn 4 miljoen pc’s bij huishoudens in gebruik. De verdeling van de pc’s over de pc-bezittende huishoudens is als volgt: huishoudens met 1 pc: 90 procent; huishoudens met 2 pc’s: 10 procent. Wat is de penetratiegraad van pc’s binnen de huishoudens in dit gebied?
45 procent
50 procent
90 procent
100 procent
Gegevens die zijn verkregen uit desk research zijn:
Doorgaans slechter dan gegevens die zijn verkregen uit field research
Bestaande gegevens die vaak niet specifiek voor het betreffende onderzoek zijn verzameld
Gegevens die worden verzameld nadat field research heeft plaatsgevonden
Doorgaans verouderd en onvolledig
Een productmanager vraagt bij de administratie de omzetcijfers op van zijn product van de afgelopen twee jaar. Deze cijfers zijn uitgesplitst naar de verschillende verkooprayons. Hij maakt gebruik van:
Interne primaire gegevens
Externe primaire gegevens
Interne secundaire gegevens
Externe secundaire gegevens
Wat is een juist kenmerk van een ‘ordinale’ schaal.
De getalsmatige afstand tussen de waarnemingen bepaalt de rangorde
Het is niet mogelijk een rangorde aan te geven
Het nulpunt ontbreekt, maar er is wel een rangorde aan te geven
Hetnulpunt aanwezig is, maar er is geen rangorde aan te geven
In een enquête wordt een beoordeling van een product gevraagd. De beoordeling moet worden gegeven op de schaal Uitstekend / Goed / Matig / Slecht. Volgens welke schaal wordt hier gemeten?
Ordinale schaal
Intervalschaal
Nominale schaal
Ratioschaal
Regelmatig wordt in de financiële pers een ‘ranglijst van de honderd grootste ondernemingen ter wereld’ gepubliceerd. In deze lijst wordt geen vermelding van bedragen gemaakt. Welk schaaltype is hier aan de orde?
Nominale schaal
Intervalschaal
Ordinale schaal
Ratioschaal
Wat wordt er bedoeld indien de uitkomst van een steekproef ‘representatief’ moet zijn?
Dat de steekproefresultaten generaliseerbaar moeten zijn voor de doelgroep.
Dat een steekproef van substantiële omvang moet worden getrokken om voldoende nauwkeurigheid te bewerkstellingen.
Dat de uitkomsten een goed beeld moeten geven van het koopgedrag van de Nederlandse snoepgoed kopende consument.
Dat een enkelvoudige, aselecte steekproef dient te worden getrokken uit de populatie.
Als men bij een onderzoek vermeldt dat de betrouwbaarheid ervan 95 procent is, wil dit zeggen:
Dat 5 procent van de totale steekproef weigerde aan de enquête mee te werken (non-respons)
Dat indien men het onderzoek honderd keer herhaalt, de kans bestaat dat dit vijf keer tot een andere uitslag zal leiden
Dat gewerkt is met een nauwkeurigheid van 5 procent
Dat de uitslag slechts voor 95 procent vertrouwd kan worden
Een nadeel van de toepassing van het rekenkundig gemiddelde bij marktonderzoek is dat extreme waarden het gemiddelde sterk beïnvloeden. Dit bezwaar neemt af wanneer:
De waarnemingen niet door externe variabelen worden beïnvloed
Er sprake is van een groot aantal waarnemingen
Er sprake is van een klein aantal geselecteerde waarnemingen
De validiteit van het onderzoek toeneemt
Welke van de volgende beweringen is juist?
Een panelonderzoek is een vorm van continu-onderzoek
Met multi-clientonderzoek kunnen de kosten voor de opdrachtgevers beperkt worden
Een exploratief onderzoek is een vooronderzoek dat tot doel heeft om een probleem af te bakenen