Praktisch didactisch

Literatuurtips hoofdstuk 4

  • Bakker, I. de. (2007). Feedback op maat. Effecten van feedback op Nt2-schrijfproducten. Les, 25(146), 15-19.
    In dit artikel laat Ineke de Bakker zien hoe zij corrigeert op basis van onderzoeksresultaten van Ferris (in Treatment of error in second language student writing). Het artikel is gericht op hoogopgeleide cursisten.

  • Beersmans, M. & Heutink, W. (2012). Peer feedback bij schrijfvaardigheid. Leren door corrigeren en controleren. In Les, 30(178), 11-13.
    De auteurs bespreken in dit artikel de vraag of peerfeedback een effectief leerinstrument is, met andere woorden of cursisten elkaar kunnen helpen bij het beter Nederlands leren schrijven.

  • Beuningen, C. van (2015). De rode pen werkt! Het effect van correctieve feedback op de schrijfvaardigheid. In B. Bossers (red.), Klassiek vakwerk II. Achtergronden van het NT2-onderwijs. De beste artikelen uit Vakwerk 5-9 (pp. 115-130). Amsterdam: Boom.
    In dit artikel beschrijft Catherine van Beuningen haar onderzoek naar de effectiviteit van het (op verschillende manieren) corrigeren van taalfouten in geschreven teksten. Ook geeft ze enkele praktische adviezen.

  • Beuningen, C. van (2017). Schrijven en feedback als motor voor tweedetaalontwikkeling. In S. Verhallen (red.), Vakwerk 11, Achtergronden van de NT2-lespraktijk (29-36). Amsterdam: BVNT2.
    De auteur doet in dit artikel een aantal aanbevelingen voor de NT2-praktijk. De kern is om op alle niveaus tijd en aandacht te besteden aan schrijfvaardigheid en mogelijkheden in te ruimen voor een actieve verwerking van de feedback.

  • Beuningen, C. van (2016). Waarom werkt de rode pen (niet altijd)? Denkprocessen en strategiegebruik van leerlingen tijdens de verwerking van correctieve feedback. Les, 34(199), 14-16.
    Catherine van Beuningen is verdergegaan met haar onderzoek naar correctieve feedback en probeert revisiedenkprocessen ‘zichtbaar’ te maken met behulp van hardopdenkprotocollen.

  • Jong, N. de. (2014). Feedback op geschreven teksten: wat leren cursisten ervan? In B. Bossers (red.), Vakwerk 9. Achtergronden van de NT2-lespraktijk (pp. 49-64). Amsterdam: BVNT2.
    Nel de Jong beschrijft welke typen correctieve feedback er zijn en welke leeropbrengsten daarvan verwacht zouden kunnen worden. Ook bespreekt ze de resultaten van drie scriptieonderzoeken, die elk ingaan op een ander deelaspect van feedback.