Praktisch didactisch

Literatuurtips hoofdstuk 4

  • Bossers, B., Kuiken, F. & Vermeer, A. (red.) (2015). Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs. Bussum: Coutinho.
    In hoofdstuk 5 lees je alles over woordenschat.

  • Coole, D. de & Valk, A. (2015). Actief met taal. Didactische werkvormen voor het talenonderwijs. Bussum: Coutinho.
    In dit boek vind je allerlei werkvormen om woorden te consolideren en te controleren.

  • Minnema, L. (2018). Woordenstroom. Werkvormen voor woordenschat. Bussum: Coutinho.
    Woordenstroom biedt veertig werkvormen op woorden in de taalles te herhalen.

  • Nulft, D. van den & Verhallen, M. (2009). Met woorden in de weer. Praktijkboek voor het basisonderwijs. Bussum: Coutinho.
    Dit boek bevat een praktische aanpak voor intensieve woordenschatuitbreiding in het basisonderwijs.

  • Olijhoek, V. & Valk, A. (2016). Taalprikkels. Korte activiteiten voor elke taalles. Bussum: Coutinho.
    In dit boek vind je allerlei korte taalspelletjes, waarmee je onder andere woorden kunt consolideren of controleren.

  • Verhallen, M. & Verhallen, S. (2003). Woorden leren, woorden onderwijzen. Bussum: Coutinho.
    Dit boek is een handleiding voor leraren in het basis- en voortgezet onderwijs gericht op het uitbreiden van de woordenschat van meertalige kinderen.