Praktisch didactisch

Literatuurtips hoofdstuk 4

  • Bakker, M.A. (2015, 1 juli). Leren schrijven met Nieuwsbegrip. Te raadplegen op www.tijdschriftles.nl/inhoud/tijdschrift_artikel/LE-33-0-16/Leren-schrijven-met-Nieuwsbegrip
    Marijke Bakker beschrijft in dit artikel onder meer wat genredidactiek is. Een onderdeel van genredidactiek is dat je als docent aandacht besteedt aan de culturele formele eisen aan gesproken en geschreven teksten en dat je die ook expliciet onderwijst.

  • Boers, T. (2017). Prikkelen en uitdagen. Schrijven en presenteren bij een foto. Ook met losse woorden kun je ervaringen delen. Creatief schrijven in de NT2-les [jubileumuitgave van Les], 78-82.
    Titia Boers beschrijft hoe ze haar cursisten met hun eigen foto’s aan het schrijven krijgt.

  • Bossers, B., Kuiken, F. & Vermeer, A. (red.) (2015). Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs. Bussum: Coutinho.
    In hoofdstuk 9 vind je alle informatie over schrijfvaardigheid. Vooral de opbouw van de schrijftraining en het aantrekkelijk maken van schrijftaken is interessant.

  • Brink, A. van den & Scholten, T. (2017). NT2-cahier creatief schrijven. 20 keer spelen met taal voor beginners en gevorderden. Amsterdam: Boom.
    In dit cahier vind je, zoals de titel al zegt, twintig eenvoudige manieren om schrijven in je les in te brengen.

  • Brown, H.D. & Lee, H. (2015). Teaching by principles. An interactive approach to language pedagogy. New York: Pearson Education.
    In hoofdstuk 18 wordt uitgelegd op welke manier je het beste schrijfvaardigheid aan kunt bieden. Stem geven aan de cursist vormt de basis.

  • Coole, D. de & Valk, A. (2015). Actief met taal. Didactische werkvormen voor het talenonderwijs. Bussum: Coutinho.
    Dit boek biedt 65 werkvormen voor de taalles. Er is ook een hoofdstuk aan schrijfvaardigheid gewijd.

  • Kuiken, F. & Vedder, I. (2000). Dictoglos. Samenwerkend leren in het tweede- en vreemde-taalonderwijs. Bussum: Coutinho.
    In dit boek vind je een uitleg van dictoglos met een aantal voorbeelden van teksten op de verschillende taalniveaus.

  • Valk, A. (2017). Schrijven binnen/buiten de lijntjes van de leergang. Over schrijfangst en schrijfplezier. Ook met losse woorden kun je ervaringen delen. Creatief schrijven in de NT2-les [jubileumuitgave van Les], 56-59. Ook te raadplegen op www.tijdschriftles.nl/inhoud/tijdschrift_artikel/LE-33-0-23/Schrijven-binnen-buiten-de-lijntjes-van-de-leergang
    Het artikel vormt de basis voor deze vraag en het bijbehorende advies.