Praktisch didactisch

Literatuurtips hoofdstuk 4

  • Adèr, L. & Verboog, M. (2016). Taalraps. Een aanstekelijke manier om spreektaal te oefenen. Amsterdam: Boom.
    Taalraps zijn ritmisch begeleide ‘riedels’ of ‘raps’ waarbij het ritme helpt bij het leren van het natuurlijke patroon van accentuering in het Nederlands.

  • Bommel, E. van, Blessenaar, I. & Ewijk, L. van (2018). Over luisteren, verstaan en spreken. Het verbeteren van de verstaanbaarheid van de NT2-leerder. Les, 35(204), 44-47.
    De drie auteurs zijn allen logopedist. In dit artikel delen zij hun kennis op het gebied van fonologie, prosodie en fonetiek.

  • Ernestus, M. & Giezenaar, G. (2014). Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. In B. Bossers (red.), Vakwerk 9. Achtergronden van de NT2-lespraktijk (pp. 81-92). Amsterdam: BVNT2.
    Dit artikel beschrijft de resultaten van een onderzoek naar verstaanbaarheid wanneer sprake is van gereduceerde taal.

  • Gathier, M. & Goedegebure, M. (2016). Beter Nederlands spreken. Grammatica, woordenschat en uitspraak. Bussum: Coutinho.
    Met dit materiaal werk je met je cursist(en) aan de combinatie van begrijpelijk en samenhangend spreken, het toepassen van de juiste grammatica én verstaanbaarheid.

  • Hulstijn, J.H. (2008). Oefenen in woord-voor-woord verstaan als vorm van impliciet leren. In B. Bossers (red.), Klassiek vakwerk. Achtergronden van het NT2-onderwijs. De beste artikelen uit 5 jaar Vakwerk (pp. 63-72). Amsterdam: Boom.
    Dit artikel gaat in op het belang van het oefenen in woord-voor-woord verstaan omdat dat een vorm van impliciet leren is die leidt tot automatische verwerking van klanken, klankgroepen, woorden en woordgroepen, aldus de auteur.

  • Kampen, H. van, Olijhoek, V., Stumpel, R. & Veen, C. van (2009). Uitspraaktrainer in de les. Uitspraakverbetering voor anderstaligen. Amsterdam: Boom.
    Of de bewerking voor Vlaanderen:
    Veen, C. van, Kampen, H. van, Olijhoek, V., Stumpel, R. & Schoenaerts, P. (2011). Goed Gezegd. Uitspraak voor anderstaligen. Antwerpen: Standaard.
    Dit zijn docentenboeken met informatie over de verschillende aspecten van uitspraak, gecombineerd met divers oefenmateriaal voor cursisten. Daarnaast is er ook een onlineprogramma beschikbaar – genaamd Uitspraaktrainer online – waarmee cursisten aan hun uitspraak kunnen werken.

  • Sleeuwen, G. van & Spaan, A. (2013). Nu versta ik je! Uitspraak Nederlands voor anderstaligen [Nederlandse editie]. Leuven: Acco.
    Blomme, I., Nordin, A. & Potargent, J. (2013). Nu versta ik je! Uitspraak Nederlands voor anderstaligen [Belgische editie]. Leuven: Acco.
    Met dit boek kunnen cursisten oefenen met hun uitspraak. Er is zowel een Nederlandse als een Vlaamse variant beschikbaar.

  • Thio, K. & Verboog, M. (1999). Verstaanbaar spreken. Een handleiding uitspraakonderwijs voor docenten Nederlands als tweede taal. Bussum: Coutinho.
    Dit boek bevat theoretische informatie over uitspraak en diverse oefeningen.

  • Verboog, M. (2017). NT2-cahier uitspraak en spelling. Werken aan verstaanbaar Nederlands. Amsterdam: Boom.
    In dit cahier beschrijft de auteur de verschillen tussen uitspraak en spelling. Ook geeft ze inzicht in de mogelijke struikelblokken voor de cursisten. Tot slot biedt het richtlijnen voor het behandelen van uitspraak in de les en voor het geven van feedback.

  • Verboog, M. & Adèr, L. (2015). SpreekBeter [app]. Te vinden op www.spreekbeter.nl. Amsterdam: Boom.
    Dit is een app waarmee een individuele cursist aan verschillende uitspraakproblemen kan werken. Overigens is er ook de SchrijfBeter-app, waarmee cursisten hun luistervaardigheid kunnen oefenen en tegelijk kunnen werken aan de verbetering van hun spelling. Zie hiervoor www.nt2.nl.