Bossers, B., Kuiken, F. & Vermeer, A. (red.) (2015). Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs. Bussum: Coutinho. Voor deze vraag is vooral hoofdstuk 6 interessant. Dit hoofdstuk gaat in op grammatica.
Huizinga, M. & Kalsbeek, A. van (2016). Focus op taal. Basisboek voor docenten Nederlands als tweede taal. Amsterdam: Boom. De auteurs geven in 25 korte hoofdstukken aan hoe je Nederlandse grammaticaregels zou kunnen aanbieden aan je cursisten, met voorbeelden en achtergrondinformatie bij elke regel.
Kuiken, F. (2007). Grammatica kort en krachtig. Tien werkvormen om aandacht te besteden aan taalvorm. Les, 25(150), 40-44. De auteur bespreekt tien betekenisvolle en functionele werkvormen waarbij de aandacht ligt op de taalvorm.
Kuiken, F. & Vedder, I. (2000). Dictoglos. Samenwerkend leren in het tweede- en vreemde-taalonderwijs. Bussum: Coutinho. In dit boek lees je hoe je een goede dictoglos kunt maken. Er staan voor de verschillende taalniveaus ook voorbeelden van dictoglosteksten in.
Verboog, M. (2017). NT2-cahier grammatica. Een nieuwe kijk op grammaticadidactiek. Amsterdam: Boom. In dit cahier beschrijft de auteur hoe je goede en effectieve keuzes kunt maken bij het aanbieden van grammatica.
www.erk.nl Op deze website vind je de beschrijvingen van de verschillende taalniveaus. Bij de onderdelen gesprekken voeren, spreken en schrijven vind je kenmerken voor grammaticale correctheid voor elk taalniveau.