Praktisch didactisch

Literatuurtips hoofdstuk 4

  • Bossers, B., Kuiken, F. & Vermeer, A. (red.) (2015). Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs. Bussum: Coutinho.
    Voor deze vraag is vooral hoofdstuk 6 interessant. Dit hoofdstuk gaat in op grammatica.

  • Huizinga, M. & Kalsbeek, A. van (2016). Focus op taal. Basisboek voor docenten Nederlands als tweede taal. Amsterdam: Boom.
    De auteurs geven in 25 korte hoofdstukken aan hoe je Nederlandse grammaticaregels zou kunnen aanbieden aan je cursisten, met voorbeelden en achtergrondinformatie bij elke regel.

  • Kuiken, F. (2007). Grammatica kort en krachtig. Tien werkvormen om aandacht te besteden aan taalvorm. Les, 25(150), 40-44.
    De auteur bespreekt tien betekenisvolle en functionele werkvormen waarbij de aandacht ligt op de taalvorm.

  • Kuiken, F. & Vedder, I. (2000). Dictoglos. Samenwerkend leren in het tweede- en vreemde-taalonderwijs. Bussum: Coutinho.
    In dit boek lees je hoe je een goede dictoglos kunt maken. Er staan voor de verschillende taalniveaus ook voorbeelden van dictoglosteksten in.

  • Verboog, M. (2017). NT2-cahier grammatica. Een nieuwe kijk op grammaticadidactiek. Amsterdam: Boom.
    In dit cahier beschrijft de auteur hoe je goede en effectieve keuzes kunt maken bij het aanbieden van grammatica.

  • www.erk.nl
    Op deze website vind je de beschrijvingen van de verschillende taalniveaus. Bij de onderdelen gesprekken voeren, spreken en schrijven vind je kenmerken voor grammaticale correctheid voor elk taalniveau.