Praktisch didactisch

Literatuurtips hoofdstuk 4

  • Bossers, B., Kuiken, F. & Vermeer, A. (red.) (2015). Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs. Bussum: Coutinho.
    In kader 8.6 in hoofdstuk 8 legt Bart Bossers heel duidelijk uit in welke gevallen hardop lezen niet zinvol is en wat de problemen precies zijn.

  • Gathier, M. (2017). Lezen, hoe doe je dat? Werken aan leesvaardigheid voor het inburgeringsexamen. Bussum: Coutinho.
    In dit boek vinden cursisten allerlei teksten om hun leesvaardigheid van A1 naar A2 te ontwikkelen. Hierbij wordt niet alleen gewerkt aan het leren toepassen van strategieën, maar ook aan het vergroten van het leesplezier.

  • Gathier, M. & Kruyf, D. de. (2017). Beter lezen. Cursus voor beginnende volwassen lezers in het Nederlands. Bussum: Coutinho.
    Deze cursus bestaat uit meerdere delen en is bestemd voor alfabetiseringsgroepen en langzaamlerenden in het NT2-onderwijs.

  • www.melkwegplus.nl
    Op de website van Melkweg+ leggen de auteurs duidelijk uit welke leesoefeningen ze bieden en wat daarvan het doel is. Ze baseren zich hierbij op het Raamwerk Alfabetisering NT2.

  • www.ralfilezen.nl
    RALFI is een leesprogramma voor kinderen die het lezen grotendeels beheersen maar langdurig te traag blijven lezen. De methode RALFI wil het leesniveau verhogen en kinderen vloeiend laten lezen. Let op: de teksten op de website zijn bestemd voor kinderen die het Nederlands als moedertaal spreken. Door de onderwerpkeuze en woordenschat zijn ze niet direct bruikbaar bij volwassen NT2-cursisten. De methode op zich is wel bruikbaar.

  • www.eenvoudigcommuniceren.nl of www.lezenvooriedereen.be
    De organisatie Eenvoudig Communiceren biedt talloze boeken en boekjes voor laaggeletterden, waaronder ook NT2-cursisten. De serie Beeldboek is ook verschenen als luisterboek.