Praktisch didactisch

Literatuurtips hoofdstuk 4

  • Bakx, J. & Giezenaar, G. (2007). Dixi! Cursus spreekvaardigheid voor hoogopgeleide anderstaligen. Bussum: Coutinho.
    De auteurs bieden in dit boek verschillende manieren om feedback tijdens het spreken te geven. De bekendste is bijvoorbeeld een handgebaar waarbij je met je hand een draaiende beweging maakt om de cursist te laten merken dat de woordvolgorde in de zin veranderd moet worden. Een aantal gebaren is overigens ook goed bruikbaar bij laag- of middenopgeleide cursisten.
     
  • Dalderop, K., Liemberg, E. & Teunisse, F. (red.) (2002). Raamwerk NT2. De Bilt: Bve raad. Te raadplegen op taalunieversum.org/inhoud/nt2-beginnersdoelen/referentiekaders-voor-leertrajecten-nt2
    Het Raamwerk NT2 is een vertaling en bewerking van het ERK, voorzien van voorbeelden uit de NT2-praktijk. Bij spreken vind je naast alle eisen ook uitgewerkte voorbeelden van die eisen.
     
  • Gathier, M. (2017). Feedback geven bij spreekvaardigheid. Snel beslissen over het hoe, wie, wat en wanneer. In Les, 35(202), 39-41.
    In dit artikel geeft de auteur stapsgewijs weer hoe je tot feedback op spreken komt. Ook geeft zij praktische tips.
     
  • Melis, L. & Page, E. le (2006). To Peer or not to Peer? Zelfevaluatie als tussenstop. In: Les, 24(142), 24-26.
    Feedback door peers, dus medecursisten, is een welkome aanvulling op de feedback door een docent. Bovendien leren de cursisten ook van de feedback die zij geven. In dit artikel beschrijven de auteurs meerdere manieren om peerfeedback te geven en geven zij tips bij de organisatie ervan.
     
  • Strybol, J. (2015). Een rollenmodel voor procesfeedback. Over wie wat kan doen en vooral wanneer. In: Bart Bossers, Klassiek Vakwerk II. Achtergronden voor het NT2-onderwijs. Amsterdam: Boom.
    De titel zegt het al: de auteur benadert het geven van feedback uit verschillende hoeken en geeft zo antwoord op de vraag wie feedback geeft, waar de feedback uit kan bestaan en op welk moment je feedback kunt geven.
     
  • Verboog, M. (1999). Leren spreken. Een didactische handleiding voor docenten NT2. Bussum: Coutinho.
    In hoofdstuk 5 kun je lezen hoe je peerfeedback kunt organiseren.
     
  • Zijlmans, L. (2014). Lesvaardig. Basisdidactiek NT2. Amsterdam: Boom.
    Hoofdstuk 5 van Lesvaardig is in zijn geheel gewijd aan het geven van feedback. Je vindt er bijvoorbeeld alle manieren waarop je feedback kunt geven, van recasten tot het laten herformuleren van zinnen.
     
  • www.erk.nl
    In het ERK vind je een beschrijving van de eisen die passen bij de verschillende taalniveaus. Voor spreken valt dat uiteen in gesprekken voeren en zelf spreken (het houden van een monoloog).
     
  • www.tijdschriftles.nl/uitgelicht/dvd_feedback_versterkt
    Bij het 30-jarig jubileum van tijdschrift Les verscheen een dvd met als titel Feedback versterkt leren in de les. In video 3 zie je hoe het werkt als je met een notitieblaadje rondloopt om tijdens een les dictoglos de fouten van de groepjes te noteren. Alle video’s van deze dvd gaan over de kracht van feedback.