Praktisch didactisch

Literatuurtips hoofdstuk 4

  • Andringa, S. (2016). Lezen in theorie en de praktijk van het inburgeringsexamen. In B. Bossers (red.), Vakwerk 10. Achtergronden van de NT2-lespraktijk (pp. 9-17). Amsterdam: BVNT2.
    De auteur gaat in dit artikel in op de vraag hoe ervaren lezers lezen en wat er op het inburgeringsexamen van cursisten gevraagd wordt.

  • Bijl, H. van & Hasselt, M. van (2016). Het taallerend brein. De effectiviteit van enkele taalwerkvormen verklaard. Les, 34(199), 38-40.
    De werking van verschillende activerende werkvormen wordt in dit artikel verklaard.

  • Bossers, B., Kuiken, F. & Vermeer, A. (red.) (2015). Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs. Bussum: Coutinho.
    In hoofdstuk 8 lees je alles over leesvaardigheid.

  • Coole, D. de & Valk, A. (2015). Actief met taal. Didactische werkvormen voor het talenonderwijs. Bussum: Coutinho.
    De auteurs verzamelden meer dan zestig werkvormen die je bij de vier vaardigheden kunt gebruiken om je lessen activerender te maken.

  • Potargent, J. & Verrote, L. (2008). (Inter)actief lezen. Vijf werkvormen. Les, 26(154), 16-20.
    In dit artikel vind je andere werkvormen rond lezen en leesstrategieën.

  • www.tijdschriftles.nl
    Les 162 (jaargang 27 uit 2009) is helemaal gewijd aan leesvaardigheid.