Waarom kan worden gesteld dat 'narratieven' of 'verhalen' een soort van waarheid vertegenwoordigen in de geschiedwetenschap?
Omdat bij geschiedenis altijd sprake is van beeldvorming en interpretatie, die samenhang brengt tussen feiten.
Omdat historische feiten nooit sluitend te bewijzen zijn en geschiedenis daarom fictief is.
Omdat bij geschiedenis iedereen nu eenmaal zijn eigen waarheid maakt.
Omdat geschiedenis meer te vergelijken is met literatuur dan met wetenschap.
In het boek wordt de kracht van historische romans als die van Walter Scott, en romantische speelfilms en musicals als die rond de figuur 'Sissi' besproken.
Wat kan daarmee worden aangetoond met betrekking tot verhalen over 'echt levende mensen' ?
Dat ze betere geschiedenislessen opleveren dan analyserende redeneringen.
Dat ze vaak meer tot de verbeelding spreken dan analyses en beschouwingen.
Dat ze meer historische waarheid bevatten dan wetenschappelijke betogen.
Dat ze overtuigend bewijzen hoe het vroeger echt geweest moet zijn.
"Niet de typiste Joan Kelly van handelsonderneming Jacobson & Co in St. Louis die haar laatste spaargeld kwijtraakte, maar een hoofdstukje over ‘de beurskrach van 1929’." Geschiedenisboeken zijn vaak geschreven op een gegeneraliseerd tussenniveau, dat ooit is aangeduid als ‘het moeras van de “middle language”, dat kleur noch verklaring biedt’.
Waarop wordt met de zin over 'middle language' kritiek geleverd?
Op het abstracte taalgebruik in geschiedenisboeken.
Op het gebrek aan motiverende elementen in geschiedenisboeken.
Op het gebrek aan motiverende elementen zowel als het gebrek aan goede uitleg in geschiedenisboeken.
Op het gebrek aan goede uitleg in geschiedenisboeken.
Wat kan een belangrijke culturele functie van historische verhalen zijn?
Zicht geven op de alternatieven van andere 'mogelijke' werelden, waardoor je je eigen werkelijkheid in een ander perspectief gaat zien.
Zorgen voor de nodige ontspanning om zware taken van beroep en studie beter aan te kunnen.
Doorgeven van tradities en daarmee van de eigen culturele waarden van een volk.
Niet alleen duidelijk maken hoe het vroeger geweest is, maar ook hoe het eigenlijk had moeten zijn.
"We make sense of the world and of our experience in narratives; we recall items in narrative structures better than in logically organized lists; we code knowledge more profoundly in our memories by affective than by logical associations."
Dit is een pleidooi voor verhalen van Egan. Wat zegt hij over verhalen in dit citaat?
Ze zijn een sterk discriminerend middel.
Ze zijn een sterk didactisch middel.
Ze zijn een sterk analytisch middel.
Ze zijn een sterk cultureel middel.
"Een verhaal maakt leerlingen passief en kritiekloos. Verhalen horen daarom bij ouderwets onderwijs waarin leerlingen nog geen actieve rol speelden."
Wat wordt in het boek over deze stelling beweerd?
Zulke effecten kunnen optreden, maar alleen wanneer de leraar zich niet van de mogelijke negatieve kanten van verhalen bewust is.
Zulke effecten zullen vrijwel altijd optreden bij het gebruik van verhalen. Het zijn onvermijdelijke nadelen, die echter niet opwegen tegen de voordelen.
Zulke effecten behoren in het geheel niet bij verhalen. Integendeel: verhalen maken leerlingen kritische en enthousiaste denkers.
Zulke effecten kunnen bij een goed verteld verhaal niet optreden. Ze zijn toe te schrijven aan een slechte vertelwijze.
Het omschrijven van de lokatie(s) waar een verhaal zich afspeelt, het geven van schijnbaar onbelangrijke details, het noemen van de elementen waaruit bepaalde verschijnselen (zichtbaar) bestaan - dit zijn kenmerken van een goed verteld verhaal.
Bij welk hoofdkenmerk van verhalen horen ze thuis?
Personifiëring.
Concretisering.
Vertelkunst.
Plot.
Wat kan in het volgende verhaalfragment duidelijk beter?
"Toen hij onderweg was van Oost- naar West-Berlijn, om – zoals hij gewend was – zijn vriend Heinz op te zoeken, werd Johann tegengehouden door zijn buurman. Die legde hem uit dat het geen zin meer had om verder te gaan. Soldaten hadden de hele grens tussen oost en west afgesloten. De trams reden niet meer en op het grote meer voeren patrouilleboten. Of je nu een pasje had of niet, niemand kwam er meer door. Het zou moeilijk worden om in West-Berlijn naar school te gaan, want overal stond nu prikkeldraad. Johann vroeg zich af of de hele grens echt dicht was en begon de zaak te onderzoeken. In een steegje achter de Friedrichstraße ontdekte hij nog een gat in het hek. Om dat snel aan zijn ouders te kunnen vertellen, rende hij naar huis."
De buurman zou een naam moeten hebben.
Gebruik van directe rede.
Beschrijving van de omgeving en de kleding van de mensen.
Het is beter om geen onderwerp uit de recente geschiedenis te nemen.
Waarom levert 'Een dag uit het leven van de fabrieksjongen Jochum' geen goed verhaal op, maar 'Het geheim van het hunebed' (waarin hunebedbouwer Numano erachter komt over welke krachten priester Jaba beschikt, en hoe hij die tegen zijn eigen volk misbruikt) wel?
Omdat het eerste verhaal over recente geschiedenis gaat. Een grijs verleden is spannender.
Omdat het eerste verhaal over een echt bestaand iemand gaat en het tweede over verzonnen personen. Dat werkt altijd beter.
Omdat in het eerste verhaal niets onverwachts gebeurt, en in het tweede wel. Het tweede heeft een plot.
Omdat het eerste verhaal niet over goed en kwaad gaat en het tweede wel.
Wat bedoelde Aristoteles met de 'peripeteia'?
De fasering van een verhaal.
De morele les die uit een verhaal getrokken zou moeten worden.
De toon waarop het verhaal verteld wordt.
De onverwachte wending, iets dat indruist tegen de normale regels.
Welke van de volgende vier soorten verhalen behoort NIET tot de vertellingen die een geschiedenisleraar in zijn les zou kunnen gebruiken?
Een verhaal over bekende personen of gebeurtenissen, geschreven vanuit het perspectief van een fictieve hoofdpersoon die het meemaakt.
Een verhaal over fictieve personen en gebeurtenissen in fictieve omstandigheden.
Een verhaal over fictieve personen en gebeurtenissen in niet-fictieve, bekende historische omstandigheden.
Een verhaal over een of meer bekende historische personen en over bekende historische gebeurtenissen.
Een verteller van historische verhalen kan gemakkelijk fouten maken.
Welke van onderstaande vier behoort NIET tot de soort fouten die vaak in historische verhalen voorkomen?
Personen woorden in de mond leggen alsof je er zelf bij bent geweest.
Anachronismen.
Vertellen vanuit een achteraf-perspectief dat ten tijde van het verhaal nog niet bekend kon zijn.
Toepassen van hedendaagse normen en waarden op een verhaal.
Wat is aan te raden met betrekking tot hulpmiddelen (kaarten, tijdbalken, afbeeldingen, schema's, namen op het bord) bij het vertellen van verhalen?
Altijd gebruiken, anders wordt het verhaal te onduidelijk.
Deze bij voorkeur niet gebruiken, zeker niet als het verhaal erdoor wordt onderbroken.
Zeker afbeeldingen als hulpmiddel gebruiken, anders is het verhaal te weinig beeldend.
Tenminste moeilijke namen opschrijven, anders weten leerlingen niet hoe ze moeten worden gespeld.
Wat is beter: voorlezen of vertellen?
Voorlezen is beter als iemand goed kan voorlezen, vertellen is beter als iemand goed kan vertellen.
Vertellen.
Allebei even goed.
Voorlezen.
Naast vertelde of voorgelezen verhalen bestaan er ook andere media die dezelfde functie zouden kunnen hebben en dus ook op soortgelijke wijze als verhalen moeten worden ingezet en beoordeeld.